Všetko o systéme KERS
KERS. Systém pre spätné získavanie energie. O vysvetlenie sa pokúsil tím Renault.
1. Čo je to KERS?
Je to systém, ktorého cieľom je uchovať časť energie, ktorá vzniká počas brzdenia (prostredníctvom batérie, či zotrvačníka) a následne túto energiu využiť v rámci zrýchlenia monopostu. Pravidlá pre rok 2009 určujú, že uchovaná energia nesmie byť väčšia ako 60 kW, čo predstavuje asi 80 konských síl. Pilot ich uvoľní aktiváciou tlačidla na volante. V priebehu jedného kola nesmie využiť viac ako 400kJ.
2. Existuje iba jedna cesta k zisku a využitiu energie?
Keď sa zaviedol systém KERS, inžinieri mali na výber medzi dvomi prístupmi. Prvý vsádza na využívanie karbónového zotrvačníka vo vákuu, ktorý je napojený prostredníctvom CVT prevodovky na diferenciál. Tento systém uchováva mechanickú energiu a ponúka veľkú kapacitu pre úchovu energie. Jeho výhodou je fakt, že je nezávislý od prevodovky. Na precíznu činnosť ale vyžaduje isté zariadenie pre jeho pohon a zároveň i veľa priestoru. Druhou možnosťou je spoliehať sa na elektrický motor, ktorý nabíja počas brzdenia batériu a následne uvoľňuje silu pri akcelerácii.
3. Ktorý z týchto dvoch druhov si vybral Renault a ako systém funguje?
Renault si vybral elektrické riešenie a podobne koná väčšina tímov. Tento systém pozostáva z troch dôležitých častí:
- elektrický motor (MGU: Motor Generator Unit) je umiestnený medzi palivovou nádržou a motorom, pričom je napojený na kľúkový hriadeľ motora V8, prostredníctvom ktorého dodáva prídavnú energiu
- na úchovu energie slúži nová generácia iónovo-lítiových batérií (HVB: High Voltage Battery Pack)
- vzťahy medzi získavaním a uvoľnovaním energie riadi kontrolná jednotka (KCU: KERS Control Unit), ktorá je napojená na štandardnú elektronickú kontrolnú jednotku auta
4. Aké boli hlavné výzvy vývoja systému KERS?
V prvom rade sa bolo treba zaoberať hmotnosťou systému, pretože tá vplýva na celkovú hmotnosť auta. Tím teda musel odstrániť časť závaží, ktoré používal v roku 2008 a zaoberať sa novou distribúciou váhy v rámci šasi auta. Veľký význam hrá i chladenie batérie, ktorá by sa bez chladenia prehriala.
5. Kde presne je batéria umiestnená?
Jej pozícia je pod palivovou nádržou. Niektoré tímy si zvolili pre jej umiestnenie aj priestor pod nohami pilota, alebo v bočniciach auta. Renault ale cíti, že práve pozícia pod nádržou bude menej problémová ako ostatné spomínané.
6. Môže byť MGU umiestnený medzi motorom a palivovou nádržou?
Nie. Jeho umiestnenie má byť paralélne k prevodovke v zadnej časti auta. Takto je napojené priamo na zadné kolesá a uvoľňuje získanú silu cez diferenciál
7. Je Renault jediným tímom, ktorý bude využívať sebou vyvinutý systém KERS?
Nie. Tím bude dodávať KERS aj pre ďalší tím, čiže Red Bull Racing.
8. Prečo viaceré tímy zaostávajú vo vývoji systému KERS?
Priestor na vývoj bol veľmi krátky. Systém musia tímy vyvinúť za 18 mesiacov, pričom ide o komplikovanú technológiu. Niektoré tímy majú preto problémy s vývojom. Sú tu aj bezpečnostné obavy, ktoré sa týkajú pilotov i mechanikov. To všetko chce i intenzívny bezpečnostný tréning. Základne nemusia vyvíjať iba samotný systém, ale i testovacie zariadenia pre jeho skúšky a zároveň musia školiť personál
9. Zvýši KERS počet predbiehacích manévrov?
Nemusí sa tak stať. Ak budú používať KERS všetky tímy rovnakým spôsobom, na rovnakých miestach a v rovnakom čase, tak rozdiel nebude. Ak by ale niekto systém nenasadil, tak bude rozdiel enormný.
10. Pomôže F1 týmto systémom aj inak ako zrýchlením pre svoje autá?
Vývoj elektrických motorov, ktoré sú schopné získavať a uvoľňovať 80 konských síl predstavuje veľký krok napred z hľadiska sveta získavania energie. Dá sa z toho teda ťažiť aj inde ako v F1.