Pozor na mrak popola zo sopky!
Po nedávnom výbuchu sopky na Islande striehne hlavne na severozápade Európy zabijak motorov lietadiel.
Po tomto výbuchu sa do vzduchu dostalo mnoho aj mikroskopických čiastočiek popolu, ktoré však sú poriadne drsné a pomerne tvrdé. Niekedy sa takýmto erupciám nedával väčší význam, čo sa týka samotného mraku z výbuchu. Od začiatku 90. rokov je tomu inak. V roku 1982 (neručím za rok) sa stala neďaleko Indonézie veľká letecká katastrofa, ktorá bola spôsobená práve výbuchom sopky na Indonézskom ostrove.
Celá udalosť sa stala v noci. Keď lietadlo prelietalo ponad oblasť, dostalo sa do mraku popola z výbuchu sopky. Piloti začali vidieť jasné modrobiele iskry všade pred sebou. Netušili, čo to má znamenať, uvažovali nad Eliášovym ohňom. Eliášov oheň je jav pozorovateľný vo vysokých výškach v dôsledku malých elektrických výbojov medzi čiastočkami zamrznutej vody. Toto ale vyzeralo úplne inak. Po chvíli zhasol motor č. 1. Posádka nevedela, čo sa deje. Po čase vypadol motor 2. Po ňom nasledoval motor č. 3 a len za pár sekúnd odišlo aj č.4. Lietadlo letelo bez motorov. Po chvíli doplachtili o niečo nižšie. Motory konečne naskočili. Okamžite to namierili na najbližšie letisko v Indonézii. Pristátie nebolo tiež jednoduché, pretože sklo na lietadle bolo akoby niečim "rozmazané" alebo poškriabané. Našťastie sa im to podarilo aj po týchto obrovských problémoch a všetci pasažieri vrátane posádky prežili.
Po prehliadke lietadla videli posádka aj technickí experti niečo zaujimavé. Celý trup lietadla vrátane čelného skla bol doškriabaný ako nejakým veľkým šmirgľom. Na niektorých miestach bolo vidno samotný "kov".
Motory lietadla Rolls Royce z lietadla poslali do Británie na "expertízu", prečo zlyhali a to všetky naraz. Tam zistili niečo zaujímavé. V motore bolo veľa malých čiastočiek popolu a celé vnútro bolo úplne doškriabané.
Záver bol, že zastavenie motorov spôsobil popol z erupcie sopky, ktorá v tú noc vybuchla na Indonézii. Tieto molekuly popolu boli natoľko ostré, že tiež dokázali zoškriabať lak lietadla a vrstvu čelného skla.
Od tejto udalosti je sopečná erupcia výstrahou pre leteckú dopravu. Po nedávnom výbuchu na Islande si štáty dávajú pozor práve kvôli riziku poškodenia motorov popolom a ich následné zastavenie, čo môže mať za následok pád lietadla. Momentálne (16.4.2010) má Slovensko uzavretý vzdušný priestor práve kvôli tomuto riziku.
nududa
(5jarka, 28. 4. 2010 12:02)